We leven in een tijd die wordt bepaald door productiviteit en constante prestatiedruk. Zelfs onze spelvormen zijn aangepast aan deze logica: apps gamificeren onze gewoonten, werkplekken gebruiken spelen als motivatiemiddel, en vrije tijd wordt een vorm van zelfoptimalisatie.
What does it mean to play as an adult?
We live in a time ruled by performance, productivity, and constant achievement. Even our games have been redesigned to serve this logic: apps gamify our habits, workplaces turn play into motivation tools, and leisure becomes another form of self-optimization.
Post-Ludens
Artists
- Lyy Raitala
- Len Heiner
- Frans van Hoek
Curator
- Matilda Mulder
- Louw Visscher
Graphic design
- Vita Kiewiet de Jonge
On show from 31.10.2025 to 21.12.2025
POST-LUDENS herstelt spel als een vitale kracht voorbij de kindertijd, terwijl het reflecteert op de systematische onderdrukking, stigmatisering en commercialisering van spel in de volwassenheid. Het verlies van spel beperkt niet alleen onze vrijheid om te rusten en te fantaseren, maar bemoeilijkt ook het contact maken met anderen en het delen van ervaringen.
POST-LUDENS reclaims play as a vital force beyond childhood, reflecting on its suppression, stigmatization, and commodification in adulthood. Losing play not only limits our freedom to rest and imagine, but also impairs our capacity to connect with others and share experiences.
Lyy Raitala (1999) is een Finse lens-based kunstenaar, woonachtig in Den Haag. Haar werk brengt de realiteit in scène via samengestelde beelden, video en ruimtelijke interventies, waarbij fictie, autobiografie en documentaire-elementen worden vermengd om de absurditeit van het dagelijks leven te onderzoeken. Terugkerende thema’s zijn vrouwelijkheid, productiviteit en de kunstmatigheid van omgevingen. Haar video-installatie Recess (2024) toont een fictieve kantooromgeving waarin werknemers in trance raken terwijl een automatische vloerzuiger zijn rondes maakt, en daagt de maatschappelijke drang uit om identiteit te koppelen aan productiviteit. Het werk reflecteert ook op onzichtbaar werk, toezicht op de werkvloer en subtiele verstoringen van routine.
Lyy Raitala (1999) is a Finnish lens-based artist living in The Hague. Her work stages reality through composed images, video, and spatial interventions, blending fiction, autobiography, and documentary to explore the absurdity of everyday life. Recurring themes include femininity, productivity, and the artificiality of environments. Her video installation Recess (2024) depicts a fictional corporate space where workers drift into trance while an automated floor vacuum continues its rounds, challenging society’s compulsion to equate identity with productivity and reflecting on invisible labor, workplace surveillance, and subtle disruptions of routine.
Geïnspireerd door Johan Huizinga’s invloedrijke boek Homo Ludens (1938), dat spel positioneert als fundament van menselijke cultuur, onderzoekt de tentoonstelling wat volgt na het tijdperk van gecorrumpeerd spel. De “post-ludent” wordt geïntroduceerd: iemand die, zich bewust van hoe spel is gekaapt, er toch voor kiest te spelen als een daad van vernieuwing en stille rebellie tegen prestatiegerichte werkstructuren, maatschappelijke rigiditeit en lineaire levensverwachtingen.
Drawing from Johan Huizinga’s seminal 1938 book Homo Ludens, which positions play as the foundation of human culture, the exhibition explores what comes after the era of corrupted play, introducing the “post-ludent”: someone who, aware of how play has been co-opted, chooses to play anyway as an act of renewal and quiet rebellion against performance-based labour systems, societal rigidity, and linear life expectations.
Frans van Hoek (1995) is geboren in Zuid-Afrika en nu gebaseerd in Den Haag. Zijn sculpturen en interventies leggen verschillende tijdsschalen over elkaar en verbinden biologie, geschiedenis en economie met poëtische alledaagse momenten. Met speelse benaderingen van serieuze onderwerpen nodigen zijn locatie-specifieke werken uit tot onverwachte betrokkenheid. Zijn project Flying Lessons (2023—) brengt hoop en zorgen de openbare ruimte in via handgemaakte vliegers. In Sandpit HQ (2025), een zandbak met mallen van hoofdkantoren van grote Nederlandse banken, contrasteert hij kinderlijke dromen met kapitalistische realiteiten en de destructieve “speelsheid” van financiën, die de wereld als zand vormt.
Frans van Hoek (1995) is a South African-born artist based in The Hague. His sculptures and interventions layer different timescales, linking biology, history, and economics with poetic everyday moments. With playful approaches to serious subjects, his site-specific works invite unexpected engagement. His project Flying Lessons (2023—) brings hopes and anxieties into public space through handmade kites. In Sandpit HQ (2025), a sandpit with molds of major Dutch bank headquarters, he contrasts childhood dreams with capitalist realities and the destructive “playfulness” of finance, reshaping the world like sand.
In de bekende rigiditeit van een kantoor ontvouwt de tentoonstelling zich in een omgeving van herhaling en controle. Samen met de kunstenaars nodigen we bezoekers uit om de regels van deze ruimte te herschrijven, interne normen ter discussie te stellen en nieuwe manieren van betrokkenheid te ontdekken. Hier is alles mogelijk: rusten, verkennen, fantaseren, verbinden, delen en creëren. Aan het einde van elke dag wordt de ruimte teruggezet—een herinnering aan hoe snel normatieve systemen zich herstellen en hoe belangrijk het is om te blijven spelen tegen deze structuren.
Set in the familiar rigidity of an office, the exhibition begins in a space shaped by repetition and control. We invite you to join the artists in rewriting its rules, questioning internalized norms, and discovering ways of engagement beyond function. Here, everything is possible: rest, explore, imagine, connect, share, and create. At the close of each day, however, the space resets: a reminder of how quickly normative systems reassert themselves and how necessary it is to continue playing against them.
Len Heiner (2000) is een keramisch kunstenaar en beeldend kunstenaar uit Den Haag. Hij maakt speelse, intuïtieve werken die humor, symboliek en naïviteit onderzoeken, waarbij de discipline van keramiek wordt gecombineerd met de vrijheid van tekenen. In POST-LUDENS faciliteert Len ervaringen in de ruimte, begeleidt deelnemers om te ontdekken, te interacteren en de speelse interventies voort te zetten. Zijn werk stimuleert spontaniteit, reflectie en gedeelde creatieve momenten.
Len Heiner (2000) is a ceramicist and artist from The Hague. He produces playful, intuitive works that explore humor, symbolism, and naivety, balancing the discipline of ceramics with the freedom of drawing. In POST-LUDENS, Len facilitates experiences within the space, guiding participants and visitors to explore, interact, and continue the playful interventions he sets in motion. His work encourages spontaneity, reflection, and shared creative moments, inviting audiences to discover meaning in the spaces between his compositions.
Curious about the events around this exhibition? Find the full program in the agenda.
POST-LUDENS is on show from 31.10.2025 to 21.12.2025. Many gratitudes to the artists for being part of this exhibition.